Vijesti / Ostalo

Osječka autobus histerija: Istražili smo što se to točno događa na autobusnom kolodvoru

Osječka autobus histerija: Istražili smo što se to točno događa na autobusnom kolodvoru

''Egzuds iz Slavonije.'' ''Dnevno nekoliko autobusa prema Njemačkoj iz Osijeka.'' ''Četiristo ljudi tjedno u autobusima napušta Slavoniju. Potoci suza slavonskih majki na autobusnom kolodvoru...''

To su samo neki od navoda koja unatrag tri tjedna svakodnevno čitamo u svim nacionalnim medijima. Ponukani tim navodima, odlučili smo istražiti je li riječ o histeriji, klasičnom medijskom domino efektu gdje jedan medij  objavi popularan članak, a zatim to svi ostali recikliraju, ili je riječ o nečem trećem.

Budući da se u svim prilozima najćešće spominje riječ autobus, logično je bilo probati istinu doznati od onih koji koji upravljaju tim autobusima i znaju kakva je situacija iz prve ruke, stoga smo razgovarali sa trojicom vozača iz Osijeka, Slavonskog Broda i Zagreba, koji su ovim putem htjeli ostati anonimni jer im njihove prijevozničke kuće ne dopuštaju davanje službenih izjava za medije.

Što se samih autoprijevozničkih kuća tiče, njihovi su komentari uglavnom generički i šturi, te nam kažu kako su ostvarili značajni rast u međunarodnom prometu, ali ne iznose konkretne brojke. Obične ljude ipak više zanima priča iz prve ruke, stoga prenosimo što smo čuli od Ivana, Marija i Josipa (podaci poznati redakciji).

Iz Slavonije međunarodni promet prema Njemačkoj obnaša nekoliko značajnih autobusnih prijevoznika. Najpozantiji su hrvatska podružnica Deutsche Touringa, Čazmatrans i Croatia Bus, a od prošle godine i Panturist, koji je do kraja 2014. godine obnašao prijevoz u kooperaciji sa Čazmatransom i Touringom na liniji Ilok-Dortmund, a od početka 2015. samostalno obnaša liniju Vukovar – Stuttgart. Osim njih tu je i nekoliko manjih privatnika kao što su Herc Tours, Pleša Reisen, Ludwig Reisen i dr. Njihovi autobusi prometuju iz Vukovara, Županje, Vinkovaca, Đakova, Osijeka, Slavonskog Broda prema njemačkim gradovima.

Iz Osijeka su najznačajnije autobusne linije ona u 15 sati koju obnašaju Touring i Čazmatrans, te u 18 sati koju obnaša Panturist. Ove linije prometuju svakodnevno, dok dva puta tjedno, srijedom i subotom Croatia Bus vozi za Berlin i Hamburg u 13:15 sati.

Linije u 15:00h i u 13:15h prometuju duže od desetljeća, dok je Panturistova linija otvorena prošle godine kao dio strateškog usmjeravanja na samostalan međunarodni promet nakon što im je vlasnik postao Deutsche Bahn i u Hrvatsku implementirao svoj IC Bus standard prijevoza. Mimo njih niti jedan novi polazak nije uveden prema Njemačkoj kao što je lažno navedeno u nedavnim napisima.

[span class=attention]PROČITAJTE: Kamo je otišla Hrvatska, kamo je otišao moj Osijek [/span]

Ivan i Mario su dugogodišnji profesionalni vozači i u svojim poduzećima su raspoređeni na međunarodne linije. Obojica prema Njemačkoj iz Slavonije voze godinama tako da su svjedočili migracijskim kretanjima prije ulaska u EU i poslije.

Za početak smo ih pitali za njihov komentar vezano uz nedavne napise o masovnom egzodusu.

- Činjenica jest da je dosta autobusa u periodu oko prvog svibnja otišlo prema Njemačkoj, ali tu treba naglasiti da takvom pojačanom potražnjom svjedočimo svake godine kada kreće sezona šparoga. Naime, i prije pet godina znali smo puniti pet ili više autobusa tijekom sezone šparoga, gdje smo prevozili grupe tzv. šparogaša koji svake godine odrade sezonu na radovima u poljima u Njemačkoj. Ove godine se ta brojka kretala kao i ranijih godina i tu nisam vidio ništa neuobičajeno – rekao nam je Ivan, dok se Josip nadovezuje.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Ove godine je specifično bilo i to što je prvi svibanj pao na nedjelju, a ponedjeljak je bio u Njemačkoj neradan dan. Također se poklopilo to što je za prvi svibanj bio i pravoslavni Uskrs, tako da je dobar dio putnika koje smo odvezli za Njemačku bio zapravo pravoslavne vjeroispovjesti iz Slavonije i Srbije koji su išli u posjet rodbini.

Vozače smo upitali i za mišljenje oko povećanja broja migranta prema Njemačkoj.

- Rekao bih da se brojka lagano povećava iz godine u godinu, ali i dalje to nisu značajne brojke kakve mediji navode. Moram napomenuti da su autobusi specifična vrsta prijevoza, gdje se za razliku od zrakoplova svatko može uvjeriti u to jesu li popunjeni ili ne, a značajniju ulogu igra i nikada niža cijena prijevoza. Cijena od Osijeka do Munchena je i do 30% jeftinija nego prijašnjih godina, dok se očekuje i pad od 90% nakon dolaska zelenih (FlixBus op.a.) koji osvajaju tržišta nudeći dampinške cijene dok ne unište konkurenciju, što u slučaju Hrvatske može imati dugoročno povoljne učinke za samog putnika, jer svi prijevoznici koji voze iz Slavonije za Njemačku pored toga obavljaju i ostale vrste autobusnog prijevoza tako da će ta borba biti duga – objašnjava Ivan.

Zanimljivo bi bilo spomenuti da se danas prijevoz iz Slavonije vrši specifičnim autobusima, koji za razliku od klasičnih sa 50 sjedala imaju 5-8 sjedala manje kako bi se povećao komfor putnika.

- Samim time ispada da danas s punim autobusom prevezemo manje putnika nego prije nekoliko godina, uz smijeh kaže Josip.

Htjeli smo provjeriti ima li Slavonaca koji prema Njemačkoj putuju iz Zagreba, a tu nam je na raspolaganju bio Mario, rođeni Slavonac koji s obitelji već desetak godina živi i radi u Zagrebu.

- Što se sastava putnika tiče, određeni dio putnika čine Slavonci, a njihovi razlozi zašto putuju iz Zagreba su prvenstveno veći izbor destinacija u Njemačkoj na koja iz Zagreba voze naši autobusi. Ne mogu govoriti o točnim brojkama, ali možemo reći da na svakom polasku bude od 2 do 5 osoba koje su iz Slavonije i Baranje. No, kada me već pitate za brojke koje prevezemo prema Njemačkoj, moram spomenuti da gotovo jednake brojeve ljudi vraćamo i nazad u Hrvatsku. Naravno da iz Njemačke ne vozimo prazni, već naprotiv, često imamo slučajeve kada s jednim busom odemo iz Hrvatske, a liniju vraćamo sa tri autobusa, kaže Mario te nam kaže kako mu ti povratci znaju biti teži dio posla.

- Većinom su to ljudi koji su otišli u Njemačku vjerujući kako ondje teče med i mlijeko, da bi se teško razočarali i doživjeli neuspjeh nakon nekoliko tjedana. Tada se vraćaju razočarani, i često bude situacija da su u alkoholiziranom stanju te nam rade probleme na putu – rezignirano nam priča Mario, a Ivan i Josip se nadovezuju da je ista situacija u Slavoniji.

- Oko Uskrsa smo u tri dana dali dodatne kapacitete na našoj liniji, te je prema Njemačkoj išlo 15 autobusa, ali već iza uskrsnog ponedjeljka smo organizirali možda dva autobusa manje prema Hrvatskoj – potvrđuje Ivan.

Iz svega navedenog zaključujemo kako su razmjeri iseljavanja daleko manje od onog što nam je plasirano zadnjih dana, ali i dalje su te brojke nažalost prevelike.

Nameće se pitanje je li zbilja situacija toliko loša. Često čitamo o tome kako je Osijek pust grad, a ni ostali slavonski gradovi se ne mogu pohvaliti boljom situacijom, ali onda se zapitamo što je s onim ljudima koji su ostali ovdje.

Svjedočimo da se unatrag godinu i nešto dana u samom Osijeku pokrenulo dosta samostalnih i uspješnih projekata od strane ljudi kojima je prekipjela ta famozna osječka apatija i malodušnost. Odlučili su stisnuti zube i dati si truda u samostalnom poduzetništvu i u tome su naposlijetku uspjeli! 

Samim time se nameće pitanje kako će oni dugoročno opstati ako više ne ostane ljudi koji će kupovati njihove proizvode ili koristiti njihove usluge?!

S druge strane, sve češće susrećemo povratnike iz Irske. U razgovoru s njima razvidno je da je od svakih 10 osoba jedna ostvarila konkretnu karijeru i maknula se od pranja suđa, dok su ostali zapravo bili na produženoj eksurziji, i umjesto novih iskustava u poslu su donijeli iskustva u provodu i zabavi.

Situacija je daleko od idealne, ali hoćemo li uspjeti u svom životu ovisi isključivo samo o nama. Pobjeda je  slađa kada se ne ide linijom manjeg otpora nego se upornošću svladaju prepreke i dođe do cilja. No, na tom cilju Slavoncima i Baranjcima zasigurno senzacionalistički naslovi zasigurno neće biti od pomoći.

Odlazak od kuće je nešto što nosi stanovitu odgovornost koje mnogi nisu svjesni. Slavonija je osim epicentra iseljavanja i postala poligon za razne teorije zavjere i medijskog crnila.  Te priče idu tako daleko da se već otvoreno priča o planskoj depopulaciji. 

Dragi naši emigranti, Slavonija i Baranja Vas trebaju ovdje, jer ako su već svi digli ruke od nas, ne smijemo i sami to učiniti. Pokažimo taj famozni inat i prkos Slavonski te ga usmjerimo u vlastiti trud i rad s ciljem da njemačke plaće što prije počnemo zarađivati ovdje!

Pozivamo i sve medije da počnu prenositi i pozitivne priče iz Slavonije koji ima, ali valjda nisu zanimljive pored svi silnih autobusa... 

SiB.hr

   


Izdvojeno

Reci što misliš!