Vitamin E i njegova uloga u ljudskom organizmu

Vitamin E i njegova uloga u ljudskom organizmu

Što su vitamini, i zašto su neophodni za naš organizam?
Vitamine čine različite grupe organskih spojeva, te predstavljaju nutritivno esencijalne mikronutriente.

Pojam esencijalno znači da  su to supstancije nužne za zdravlje, a koje se moraju unijeti u organizam hranom jer ih sam organizam ne može proizvesti, ili ih ne može proizvesti u dovoljnim količinama.
Njihovo djelovanje je raznoliko, a ono na što ćemo obratiti pažnju je da djeluju kao komponente antioksidativnog obrambenog sustava, posebice vitamin A, neki karoteonidi, te vitamin E.

Vitamin E odnosno (alfa) α-tokoferol, najaktivniji je oblik vitamina E iz porodice tokoferola.
On je liposolubilan, tj. u masti topiv vitamin, koji se u organizmu nalazi u većoj mjeri u membranama stanica.  Primarna i glavna uloga vitamina E je antioksidativna, u prevenciji nastanka slobodnih radikala i reaktivnih vrsta kisika.
Slobodni radikali nastaju pucanjem veza unutar molekula u stanicama našeg organizma, pod utjecajem različitih faktora, kao što su pušenje, izloženost ionizirajućem zračenju, UV zrakama, zagađenom zraku, i kao posljedica metaboličkih procesa i upala.
Budući da su slobodni radikali nestabilni,  oni «napadaju» najbližu stabilnu molekulu, «kradući» joj elektrone.
Na taj se način destabilizira dosad stabilna molekula i ona postaje slobodni radikal, a reakcija postaje lančana, što rezultira stvaranjem sve većeg broja slobodnih radikala koji oštećuju stanice organizma.
Štetna oksidacija koju izazivaju slobodni radikali je stalno prisutna, osobito u industrijski razvijenim i urbaniziranim sredinama, a da bismo se obranili od slobodnih radikala, potrebna je  antioksidativna zaštita, koja je ključna za vitalnost i dugovječnost organizma .
Nedostatak vitamina E vrlo je rijedak, iz razloga široke zastupljenosti. Nalazi se u svim tkivima u organizmu, a najviše ga je u jetri, masnom tkivu i mišićima. U hrani ga možemo pronaći u cjelovitim žitaricama, biljnim uljima, margarinu, žumanjku, kiviju,avokadu, lješnjaku i bananama.
Preporučene dnevne količine za odraslu ženu su 8 mg, a za odraslog zdravog muškarca su 10 mg.
Glavni simptom manjka vitamina E je uvećana sklonost propadanju eritrocita, te određeni neurološki poremećaji .
S obzirom da je ovo u masti topiv vitamin, svaki poremećaj u apsorpciji masti ili određeni način prehrane (dijeta), odnosno onaj koji ne uključuje masti, ugrožava status ovog vitamina, a nameće pitanje važnosti masti u ljudskoj prehrani.


Nives Stojanović




Pratite SiB.hr bilo kad i bilo gdje! Posjetite naš mobilni portal m.sib.hr

Najave događaja